Tentoonstelling ‘Dit zijn wij!’

De openingstentoonstelling ‘Dit Zijn Wij’ in Museum de Voorde gaat over zes generaties. Via allerlei interactieve elementen ontdek je als bezoeker wat generaties met elkaar gemeen hebben en wat ze van elkaar onderscheidt. MCW ontwikkelde alle AV en multimedia voor de tentoonstelling.

De tentoonstelling gaat over generaties van de jaren ‘50 tot nu. Over opgroeien in een tijdgeest met hele specifieke kenmerken, met eigen ideeën, zekerheden, zorgen, iconen en defining moments. Wie was ik? En wie ben ik nu? Wat vond ik belangrijk en wat deed dat met mij? En wie ben ik dan nu?

130 ‘defining moments’ verbeeld

Iedere generatie – vanaf de verloren generatie tot de millennials –  is in de tentoonstelling als stijlkamer ingericht met passend decor en meubilair, collectie, props, soundscapes, diverse historische filmfragmenten op schermen en levensgrote projecties verbeelden iedere generatie.

Vijf thematische interactieve schermen vertonen daarbij belangrijke, ontroerende en ingrijpende gebeurtenissen vanaf de jaren ’50 tot nu in tekst en bewegend beeld. Belangrijke gebeurtenissen op het gebied van mode, muziek, techniek, rampen, lief en leed. Na uitvoerige research en beeldselectie selecteerden wij 130 belangrijke gebeurtenissen en werkten dat uit tot prachtige interactieve filmische tijdlijnen.

Generatie ?… Een voorspelling in de glazen bol

De laatste kamer in de tentoonstelling gaat over ‘Generatie ?’. Dit is de generatie die nu volwassen wordt. Bezoekers mogen een paar minuten plaatsnemen in een relaxte fauteuil en met een moderne gamecontroller belangrijke gebeurtenissen in de glazen bol voorspellen. Dat wat deze generatie vormt, gebeurt namelijk nu, morgen en de komende tien tot twintig jaar. Alle keuzes van de bezoekers worden opgeslagen en zorgen zo voor een mooie ‘ranking’ aan het einde van het spel.


Locatie: Museum De Voorde, Zoetermeer
Uitvoering: Heijmerink en Wagemakers / XPEX Experience Experts / MCW creative agency